یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

برخی نکات در مورد سهام در شرکت های سهامی

۳۵۴ بازديد

سهام در شرکت های سهامی

در این مطلب قصد داریم در مورد سهام در شرکت های سهامی ، بررسی وضعیت قابل انتقال بودن سهام شرکت ، فواید انتقال سهام شرکت های سهامی و موارد مربوط به آن بپردازیم .
متقاضیان پیش از  ثبت شرکت باید در به طور دقیق در مورد سهام شرکت ها آگاهی کامل داشته باشند ، چنانچه در این مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد .

قابل تجزیه بودن سهامی در شرکت های سهامی 

یعنی وقتی سهمی به علت بالا بودن ارزش اسمی آن به قسمت هایی از سرمایه تقسیم و یک سهم محسوب می شود ، نمی توان برای آن مبلغی کمتر از مبلغ تعیین شده در اساسنامه شرکت انتخاب کرد .
بنابر ماده ۳۲ لایحه قانونی مبلغ اسمی سهام در صورتی که قطعات سهام و قسمت‌ های ازدحام از بین برود باید به صورت مساوی تقسیم شود و‌ صاحبان قطعات سهام  می توانند با همدیگر توافق و از میان خود یکی را نماینده کنند و به مجمع عمومی بفرستند . 

قابل انتقال بودن سهام شرکت :

شرکت سهامی از شرکت های سرمایه ای می باشد و شخصیت و خود شرکاء مهم نمی باشند و فقط سرمایه شان مهم هست و در شرکت اشخاص ، انتقال سهام به صورت آزاد انجام می شود و شریک می تواند در زمان های ضروری سهام خود را به دیگری بدهد و از شرکت خارج شود .
در حقوق ما بین شرکت سهامی عام و خاص فرقی وجود دارد که در تشکیل شرکت سهامی عام صاحب سهم در انتقال آن آزاد است .

پس بنابر ماده ۴۱ قانون ۱۳۴۷ شرکت ها ، انتقال سهام انجام نمی شود مگر این که با رضایت مدیر شرکت یا مجامع عمومی دارندگان سهام باشد .
ولی در ارکان شرکت سهامی خاص انتقال سهام یک آزادی است که مجمع عمومی یا شرکت و نمایندگان مدیرها می توانند آزادی شان را در جایی کمتر یا اصلا محدود کنند که در اساسنامه شرکت چیزی گفته نشده باشد و سهام شرکت قابل انتقال نباشد .

مثلا اگر مجمع عمومی با انتقال آزادانه سهام موافق باشد آن آزادانه حساب می شود و در برخی وقت ها موافقت مدیران و موسسان شرکت سبب فایده و ارزش برای شرکت می شود .

شکل انتقال سهام:

انتقال سهام به دست خود سهام داران نیازی به تنظیم سند نداره و در قانون نوشته شده است که در صورتی که برخی سهام شرکت سهامی بی نام باشد ، یک سری مراحل نوشته شده که باید رعایت شود و  در صورت رعایت نکردن آن را باطل و بی اعتبار می کند .
انتقال سهام با نام ضروری است که در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت گردد و انتقال دهنده ( وکیل – نماینده وی ) باید دفتر انتقال را امضا کند .

نکته : اگر که کل مبلغ سهم پرداخت نشد باید محل دقیق انتقال گیرنده در دفتر ثبت سهام شرکت ذکر بشود و به امضاء وی نیز برسد .

فواید انتقال سهام

فواید انتقال سهام در شرکت های سهامی 

فایده ای که برای شرکت دارد آن است که بعد از خرید سهام می توان آن را باطل کرد و جز دارایی خود شرکت نگه داشت و یا فروخت .
اگر شرکت سهامی عام باشد ، می توان در بورس اوراق بهادار سهام خود را داد و ستد کند ، شرکت می تواند با خرید سهام خود در قیمت سهام این شرکت در بازار بورس اثر بگذارد و قانونگذار ، خرید  سهام شرکت را توسط همان شرکت ممنوع کرده است چه مستقیم توسط شرکاء شرکت باشد و چه توسط عموم مردم به حساب شرکت که غیر مستقیم می باشد .

سامانه ثبت شرکت نیک

مشاوره انواع سهام در شرکت های سهامی

شما می توانید جهت اطلاع بیشتر در مورد انواع سهام در شرکت های سهامی و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.