شرایط انتخاب نام شرکت

ثبت شرکت | ثبت برند

شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

شرایط انتخاب نام شرکت

۳۵۵ بازديد

شرایط انتخاب نام شرکت 

در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط انتخاب نام شرکت ، مواد قانونی مربوط به انتخاب نام شرکت ها ، ویژگی نام هایی که مورد تایید اداره ثبت شرکت ها است و موارد مربوط به آن بپردازیم .
چنانچه یکی از اساسی ترین مراحل پیش از ثبت شرکت ها ، انتخاب نام آن است که به طور دقیق در این مقاله توضیح داده شده است .

نام شرکت عبارت است از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند .
همانطور که شخص حقیقی دارای نام و فامیل و مشخصات سجلی است و توسط سازمان ثبت احوال وزارت کشور ، ثبت و در شناسنامه و کارت ملی منعکس می شود شخص حقوقی نیز با انتخاب نام شرکت و علامت تجاری و ثبت مراتب در اداره ثبت شرکت ها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می تواند هویت خود را رسمیت بخشد و متعاقبا از امتیاز و مزایای آن استفاده نماید .

اصولا شرکاء در انتخاب نام شرکت آزادند اما رعایت پاره ای مصالح و حفظ حقوق اشخاص ثالث ، شرایطی خاص برای انتخاب نام ایجاد می کند و برخی نام ها را اجتناب ناپذیر می سازد .
قانون تجارت و لایحه قانونی اصلاحی قسمتی از قانون تجارت راجع به شرایط نام منتخب برای شرکت احکام متعددی دارد . 

از جمله شرایط انتخاب نام شرکت

در اسم شرکت با مسئولیت محدود باید عبارت ( با مسئولیت محدود ) قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب شده و تابع مقررات آن خواهد بود .
اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکاء باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت .

در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی ) و حداقل اسم یک نفر شرکاء ذکر شود و در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل و شرکاء یا و برادران قید شود.

در اسم شرکت نسبی عبارت ( شرکت نسبی ) و حداقل اسم یک نفر از شرکاء باید ذکر شود و در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارتی از قبیل و شرکاء ، و برادران ضروری است .
همچنین به موجب قانون تجارت ، در شرکت های سهامی عام ، کلمه ” عام ” و در شرکت های سهامی خاص ، کلمه ” خاص ” باید لافاصله بعد از اسم یا قبل از اسم شرکت اضافه شود ، به این منظور که نوع شرکت سهامی جهت مراجعه کنندگان مشخص باشد .

امروزه ، مراجع ثبت شرکت های تجاری با توسل به احکام پراکنده در قوانین مختلف رویه هایی را با هدف پرهیز از تعرض به حقوق اشخاص ثالث به وجود آورده اند که بعضی از این احکام عبارتند از :

قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه ، تبصره ذیل ماده 20 قانون ثبت احوال ، ماده 1 قانون مسئولیت مدنی ، ملاک قوانین راجع به علائم تجاری و اسم تجاری از جمله ماده 578 قانون تجارت و کنوانسیون پاریس و دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی که به موجب این دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی می بایست :

  • از اسم خاص استفاده گردد و اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیما نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص ، شیء یا مفهومی به کار رود .
  • اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد .
  • اسامی انتخابی برای نام شرکت باید دارای 3 سیلاب اسم خاص باشد .
  • در انتخاب نام شرکت ، از عنوان های شعرا ، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود .
  • اسم انتخابی ، لاتین نباشد .
  • تکراری نباشد .
  •  واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند ، پذیرفته نمی شوند .
  • اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل ، نوین ، برتر ، برترین ، نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود .
  • اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد .
  • چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع نظیر ون ، ین ، ها و یا جمع مکسر یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد .

نکته :

  1. نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد .
  2. هر چند استفاده از اسامی شهر ها ، رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
  3. اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضا ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند .
  4. مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است ، در صورتی که نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد و صرفا سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد .
    این مدت برای شرکت های سهامی عام ، 6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد .
  5. نام شخص حقوقی ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم ، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس ( تام ، ناقص ، حرکتی ، لفظی ) آن را ندارد و این حق پس از انحلال و ختم تصفیه ، منتفی می شود .

نام پیشنهادی اشخاص حقوقی (شرکت) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد

  • نام هایی که در آن از اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه و خارجی استفاده شده باشد .
  • نام هایی که مخالف موازین شرعی ، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند مورد قبول نمی باشند .
  • نامی که قبلا در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد .
  • نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند .
  • نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسما متعلق به دولت باشد از قبیل ایران ، ملی ، ملت ، کشور و ناجا مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی .
  • استفاده از عناوینی نظیر ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصارا تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است .
  • چنانچه نام اشخاص حقیقی ثبت شده باشد نمی توان مشتق آن نام را برای یک نفر دیگر ثبت کرد .
  • هنگامی که در یک نام پیشنهادی ، ترکیبی از دو واژه فارسی،  تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد ، امکان ثبت آن وجود ندارد .
  • چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع نظیر ون ، ین ، ها و یا جمع مکسر یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد .
  • چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد .
  • از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود .
  • استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد .
  • نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد .
  • از اعداد به صورت ریاضی آن استفاده نشود بلکه به صورت حروف نوشته شود .
  • از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود .
  • برداشتن کلمات قبلی ثبت شده و افزودن عدد به آن مورد قبول نمی باشد .
  •  استفاده از کلمات قبلی ثبت شده و اضافه کردن یک کلمه توصیفی به آن مورد قبول نیست .
  • اگر نام انتخابی با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند شبیه به کلمات ثبت شده قبلی باشد نام مورد قبول نیست .

نام های زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود :

دکوراسیون ، انتظام ، نظام ، نفت ، پتروشیمی ، دادگستر ، بنیاد ، سازمان ، مرکز ، بهزیستی ، بانک ، بسیج ، جهاد ، آسانسور ، آژانس ، آزاده ، تکنو ، فامیلی ، فیلتر ، باور ، میکروبرد ، تست ، استار ، تک ، مدرن ، پیک ، امنیت ، کارواش ، فانتزی ، شهروند ، اقتصاد ، میهن ، جوانان ، ایمان ، هدف ، سپاه ، تکنیک ، دیتا ، تک نو ، تکنولوژی ، اورست ، مونتاژ ، ونوس ، دفتر ، ایتال ، بیو ، کنترل ، متریک ، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = کاشانه ، تکنیک و تکنو معادل آن = فن ، تکنولوژی معادل آن = فن آوری یا فن آوران ، کلینیک معادل آن =درمانگاه ، دکوراسیون معادل آن = آرایه .

چنانچه نتیجه کارشناسی نام ، نشانگر وجود تعارض در نام پیشنهادی باشد ، مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی را پیشنهاد نماید .

تبصره 1 :

در صورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام ، اعتراض داشته باشد مراتب را با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض ، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام ، اعلام می کند تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد .

تبصره 2 :

در صورتی که در کارشناسی دوم نیز نام پیشنهادی رد شد ، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوطه ، مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید .
نظریه مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ، نظر نهایی محسوب می شود و در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در رابطه با نام شرکت با ما تماس حاصل فرمایید .
متخصصان مجرب ثبت نیک شما را در انتخاب نامی نیک و شایسته همراهی خواهند کرد .

سامانه ثبت شرکت نیک

راهنما شرایط انتخاب نام شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد شرایط انتخاب نام شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و یا دیگر امور ثبتی ، با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام ثبت نیک دنبال نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.